Beter slapen? Ga sporten! - FitnessApparatuur huren

Beter slapen? Ga sporten!

Niet in slaap kunnen komen, één van onze grootste ergernissen. Ben je eindelijk een keer op tijd naar bed gegaan, lig je nog twee uur schaapjes te tellen. Daar wordt natuurlijk niemand vrolijk van.

Of wij daar een oplossing voor hebben? Natuurlijk! Maar daar moet je wel wat voor doen: sporten!

De oorzaak
Slecht in slaap kunnen komen, kan veel verschillende oorzaken hebben. Maar meestal ligt de oorzaak bij de hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur die verhoogd zijn. We horen je denken: ‘Als ik ga sporten gaan deze toch juist nog verder omhoog?’, en dat klopt ook. Dit blijft zelfs zo tot enkele uren na de inspanning. Echter, wanneer ons lichaam tot rust komt dalen de hartslag, stofwisseling en lichaamstempratuur tot een lager niveau dan bij mensen die niet regelmatig sporten. Hierdoor slapen mensen die regelmatig intensief bewegen gemiddeld beter dan mensen die dit niet doen.

Diepere slaap
Stap één is gezet, want je weet nu hoe je ervoor kunt zorgen dat je sneller in slaap valt. Maar, zoals menig Fitbit en Apple watch je waarschijnlijk al verteld hebben, is de lengte van je REM slaap enorm belangrijk voor je rust en herstel. Het je zal je niet verbazen dat meer sporten ook hier een positief effect op heeft. Sporten zorgt er namelijk voor dat je REM slaap sneller in gang gezet wordt en langer duurt. Zo kom je beter tot rust en kun je zelfs toe met minder slaap.

Adenosine + melatonine = Zzzzz
Wist je dat sporten ook leidt tot een toename van de stof adenosine? Dit is een stof die samen met melatonine verantwoordelijke is voor het slaperig worden en in slaap komen. Dus wederom, hoe meer je sport, hoe groter de kans dat je makkelijk in slaap komt.

Het beste sport-tijdstip voor de beste slaap
De middag of vroege avond is het beste tijdstip om te sporten, voor het beste resultaat moet je minstens een half uur aan de bak. Natuurlijk is sporten in de ochtend ook hartstikke goed voor je, echter heeft dit minder effect op je slaapkwaliteit.

Zoals we hierboven aangaven, zijn je hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur nog een aantal uren na het sporten hoger dan normaal. Het is dus niet aan te raden om nog intensief te bewegen kort voordat je wilt gaan slapen.

Intensief bewegen hoeft geen afbeulen te zijn
We hebben het de hele tijd over sporten of intensief bewegen, dit betekent niet dat je je iedere dag volledig in het zweet hoeft te werken. Een flink stuk fietsen of wandelen kan ook al hetzelfde effect hebben. Zorg er wel voor dat je een verhoogde inspanning verricht waarbij je een (licht) verhoogde hartslag en ademhaling hebt.

Dus, waar wacht je nog op? Sportschoenen aan en aan de slag!

Deel dit bericht

Vragen? Neem contact met ons op!

Reserveringslijst Wij informeren u wanneer het product weer op voorraad is. Laat hieronder uw e-mailadres achter.