Thuis revalideren: wij geven je tips! - FitnessApparatuur huren

Thuis revalideren: wij geven je tips!

Revalideren: op krachten komen en herstellen. Bijvoorbeeld na een knie-operatie, een heup-operatie, na ziekte of een andere ingreep. Revalidatie vindt over het algemeen altijd plaats onder begeleiding van een medisch professional, bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Daarnaast kun je ook, in overleg met een specialist, thuis revalideren. Dit kan helpen om sneller te herstellen. In een eerdere blog hebben we je laten zien waar je op moet letten als je op zoek gaat naar fitnessapparatuur om thuis te revalideren.

In dit blog geven we je tips die je helpen met je revalidatie.

1. Leer je lichaam kennen

Het is belangrijk om je eigen lichaam goed te (leren) kennen voordat je aan je revalidatie begint. Luister goed naar je lichaam en probeer erachter te komen wat het aankan en waar je grenzen liggen.

2. Zoek je grenzen op

En ga er soms (met mate) overheen. Uiteraard dit alles in overleg met je behandelend specialist en/of fysiotherapeut. Om groei en ontwikkeling te realiseren tijdens je revalidatie heeft je lichaam prikkels nodig. Dit kan ook betekenen dat je soms net iets meer moet doen dan je denkt te kunnen. Wanneer je je lichaam te weinig belast zul je ook weinig vooruitgang boeken.

3. Neem de tijd

Want revalidatie kost nou eenmaal tijd. Probeer te voorkomen dat je in een mindset raakt waarin je alleen maar zo snel mogelijk op je oude niveau terug wil zijn. Des te groter zal de teleurstelling zijn wanneer je er wat langer over doet. Je fysiotherapeut kan meestal wel een inschatting geven van hoe lang je moet revalideren voordat je een bepaald niveau bereikt maar klamp je hier niet aan vast.

4. Houd een(realistisch) doel voor ogen

Revalidatie is niet makkelijk; het kost tijd en gaat met ups en downs. Als je weet waar je het voor doet, helpt je dat het revalidatieproces vol te houden.

5. Bouw geleidelijk op

Revalideren is een marathon, geen sprint. Bouw in kleine stapjes op naar je uiteindelijke doel. Wil je straks weer 80 kilo kunnen squatten? Begin dan liever bij (bijvoorbeeld) 5 kilo en bouw steeds met 5 kilo op tot je je doel hebt kunnen bereiken, in plaats van dat je gelijk teveel van je lichaam vraagt door met grote gewichten te starten. Dat werkt meestal alleen maar averechts waardoor je nog langer moet revalideren.

6. Luister naar je behandelend specialist of je fysiotherapeut

Want echt, die weet het echt beter. Hoe ogenschijnlijk makkelijk je oefening is, of hoe klein je vorderingen ook lijken, je fysiotherapeut weet echt het beste wat goed voor je is. Ga niet op eigen houtje je oefeningen aanpassen, frequenties vermeerderen of gewichten verhogen, overleg dit altijd met je arts of fysiotherapeut.

7. Kies de juiste apparatuur

Geef je je revalidatie een extra boost door ook thuis te revalideren? Let dan goed op bij het aanschaffen of huren van fitnessapparatuur voor je thuisrevalidatie. Kies bijvoorbeeld voor apparatuur met een lage instap, instelbare weerstand en snelheid en verzeker je ervan dat het een ergonomisch toestel waarbij gezorgd is voor een goede verstelbare zithouding. In dit blog lees je precies waar je op moet letten als je een fitnessapparatuur kiest om thuis mee te revalideren.

Heb je vragen of advies nodig over fitnessapparatuur om thuis mee te revalideren? Onze adviseurs staan voor je klaar!

Deel dit bericht

Vragen? Neem contact met ons op!

Reserveringslijst Wij informeren u wanneer het product weer op voorraad is. Laat hieronder uw e-mailadres achter.